![]() |
Vasily Kandinsky Improvisation 28 (Second Version) 1912 |
We are
looking at a painting 'improvisation 28’ by Kandinsky. He was a Russian painter
and also one of the pioneers of abstract art in the 20 century. It’s interesting
to start off by thinking about that title. The interesting part of the painting
comes from the name. The Question is why did he decide to make such a name?
Normally in the art history, we have paintings with title of stories from the
Bible, history or mythology. The artists were generally inspired by those
ideas. Kandinsky has chosen a different concept rather than those ideas. We
have improvisation which is the name of a kind of musical composition. He’s
trying to associate painting with music. Furthermore he said that, you could
hear color that you could see music. This idea which is called synesthesia is
something that Kandinsky was very interested in the idea that there could be a
kind crossing of the senses. He may have wanted us to hear something in that
painting.
There is a clearly
chaotic moment in this painting. It feels like we're on a battlefield. There is
a kind of representation of an apocalypse. Strong diagonal lines move like a
bullet. On the upper left, cannons were being fired, the atmospheric effect
almost reads like smoke on a battlefield. At the top right, there are small
buildings on the slope of the mountain. The war is probably taking place in an
area close to the city or town. Although the painting is abstract, we can
understand that many things are represented when we look carefully. According
to Kandinsky, the "real" world and "real" values come from
the inside and nourished by them. Thus, abstract art defines it as
"real" art because it expresses the inner, concrete and absolute
world of the individual.
Kandinsky nin 1912 yılında yapmış olduğu 'improvisation
(Doğaçlama) 28 ' adlı tablosuna bakmaktayız. Kendisi Rus kökenli bir sanatçı
olup aynı zamanda Avrupa'da soyut sanatın öncülüğünü yapmış biridir. Tablonun
en ilgi çekici kısmı isminden geliyor. Peki ama Kandinsky niye böyle bir isime
karar vermiş? Genel olarak sanat tarihinde sanatçılar eserlerini
isimlendirirken, İncilden, mitolojiden veya dönemin önemli olaylarından ilham
alırlardı. Fakat Kandisky bunların dışından çok daha farklı bir konsep seçmiş.
Tabloda sanki bir doğaçlama müzik bestesi var gibi .Sanatçı yeni formlar
aramaya çalışarak müzikle resmi ilişkilendirmeye çalışmış, bir nevi sinestezi
yapmaya calışmış. Sinestezi bir nevi algı biçimimizin birden fazla duyu
organıyla (görsel, duyusal ve yazısal vb) oluşturmaya çalışılmasıdır. Kandinsky
kullandığı radikal renkler müziğin ritmini ve armonisinin duyulmasını istemiş
olabilir.
Tabloda açıkça kaotik bir ortam var. Sanki bir savaş
alanındaymış hissi veriyor. Güçlü siyah çizgiler, yatay bir hareketle sanki bir kurşun gibi hareket
ediyor. Resmin sol üstünde silahların ateşlendiğini, hemen sağında ise dumanlı
atmosferik bir alanı görmekteyiz. Sağ üste ise dağın yamacında küçük yapılar
var.Savaş, belki kente yakın bir alanda yapılıyor.
Tablo her ne kadar soyut olsa da, dikkatli bakıldığında
birçok şeyin temsil etmiş olduğunu anlayabiliyoruz. Kandinsky’e göre “gerçek”
dünya ve “gerçek” değerler içeriden, yani soyut olandan gelmekte ve bunlardan
beslenmektedir.Bununla birlikle soyut sanatı bireyin iç, somut ve mutlak
dünyasını ifade ettiğinden dolayı “gerçek” sanat olarak tanımlıyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder